En av mina favoriter

"Ta till vara" 102x111 cm Gunnel Wright

”Ta till vara” 102×111 cm
Gunnel Wright

Här är ett av de täcken som jag gjort, som jag tycker mest om. Det heter ”Ta till vara” och är 102×111 cm.

En period samlade jag på förkläden som jag köpte på loppis. Det var något med de slitna tygerna och mönstren som fascinerade. Kanske var det helt enkelt minnen från barndomen. Min mormor var en bondmora från Ångermanland som alltid hade förkläde, hela dagen, någon sorts enkel klänning, som var knäppt fram och ett huckle på huvudet. Kanske var hennes kläder var gjorda av samma sorts tyger, som i de förkläden jag köpt.

Ta till vara, baksidan

Ta till vara, baksidan

Jag har gjort flera täcken av de här förklädena. Det här täcket är gjort av de allra minsta bitarna som blir när man klipper sönder ett plagg, linning, fickor, mm.  De stora stycken har jag använt till andra täcken, som kanske dyker upp här senare. Bården är av oanvänt, men gammalt tyg också från loppis.

Jag har sytt ihop de små bitarna hur som helst, som det faller sig. Små bitar med små och så en större till det, osv. Man kan sy hur som helst, det blir alltid fint, tycker jag. Sen har jag kviltat för hand med röd tråd. Jag älskar när man binder ihop massor av små bitar till en helhet genom att fylla ytan med stygn. Bården är ritad på fri hand och sen kviltad.

9 tankar på “En av mina favoriter

    1. gunnel57 Inläggets författare

      Tack för fina kommentarer! Det här är roligare än jag trodde, rena drogen. Och jag har upptäckt att jag har så mycket att visa och berätta om. Så det kommer mera.

      Svara
    1. gunnel57 Inläggets författare

      Tack Gunilla, roligt att du gillar det! Jag råkade ta bort din kommentar av misstag, men nu är den tillbaka igen, som du märker.

      Svara

Lämna en kommentar