Mysterievantar juli 2017

 

I juli var min följeslagare en mysterieknitalong, som Tori Seierstad organiserat på Ravelry. Ainigma heter mönstret. Jag blev mycket hedrad när hon frågade om min färdiga vante fick vara med bland bilderna i hennes mönster när den var färdig och är den som man ser först när man söker på mönstret.

Mönstret var uppdelat i 7 delar, utspritt över hela juli. I gruppen I make mittens på Ravelry kunde vi följa hur det gick framåt för deltagarna, som kom från hela världen. Det är alltid kul att se hur det blir med de olika garnvalen. Det blev många fina varianter.

Jag hade valde bland de garner jag har, och det blev samma som Tori valt i sitt mönster. Färgerna är väldigt starka, men mönstret framträder väldigt tydligt.

Jag har stora händer och valde stickor nr 3 till det första paret. Det blev aningens stort för min hand, men inte värre än att jag kan använda dem om jag vill.

Färgerna i första paret är ganska grälla tillsammans för min smak, så när jag sett hur mönstret såg ut ville jag göra en mer diskret variant. Även här med garner från min samling. Jag stickade med stickor nr 2,75 den här gången, för att de skulle bli något mindre.

Den här vanten passar min hand precis. Jag fick göra några extra varv på tummarna bara.

Det är märkligt hur stor skillnad på 0,25 cm på stickorna gör på vanten.

Kommentera

