Papperspåsar

Varje gång jag får Gudrun Sjödén katalogen i min brevlåda önskar jag att jag kom på något att göra med de färgmättade bilderna och den sköna pappret det är tryckt på. Dock är jag ingen papperspysslare, men Lapphexan i mig vill klippa sönder och blanda färger och former, som om det vore tyg det var frågan om. Låta det oväntade visa sig när man blandar hur som helst.

Men så kom jag på att man kanske kan göra papperspåsar av den. Kollade upp hur man gör och satte igång. Det tar nästan ingen tid alls.

Överkanten på påsen blir fin om man bara river ut sidorna, lite flikig och man kan ana färgen på insidan av påsen.

Så här gjorde jag:

Vik och limma ihop till ett rör. Låt torka.

Vik upp en bit mot sidan med skarven.

Vik yttersidans vikning mot den vikta kanten.

Pressa på kanterna så att de blir skarpa.

Vik kanterna lite över mittlinjen, den med skarven först, limma.

Passar perfekt till mindre föremål som mina nyckelringar.

Eller till mina kort.

Kanske kommer påsarna till pass vid vårt kommande evenemang Konst, Hantverk och Poesi på Argostugan.

2 thoughts on “Papperspåsar

Kommentera

