Blommor

Duken som blev vingar i förra inlägget var omgiven av virkade blommor. En gammal, sliten och lagad linnehandduk och blommorna blev material och inspiration till dessa kort. Jag broderade på fri hand med maskin stjälk och blad.

Grått papper som underlag.

Jag fäste 4 st på mörkgrå papper, för att det slitna skulle framträda bättre.

Vitt papper som underlag.

Med vitt papper under framträder linnets lyster mer än på grått, där det slitna syns mer.

Vitt och grått underlag sida vid sida.

Vad som blir snyggast är en smaksak. De mörka korten där tygets slitna yta och de gammaldags lagningarna framträder tycker jag om. Jag lärde mig faktiskt att laga handdukar så här i slöjden, vi fick ta med oss en trasig handduk hemifrån. Vem lagar handdukar så här idag?

Handduk lagad enligt alla konstens regler.

Kommentera

