Halvvantar till två unga damer

Under hösten stickade jag två små halvvantar som om skulle bli julklapp till mina ca 10-åriga kusinbarn. Dock bor de långt bort, så jag fick gissa lite på storleken.

fullsizeoutput_2b7

Första paret ser ut så här. Båda vantarna är gjorda av en blandning av rester av sockgarner och alpacka, stickat med stickor 2,25. På det första paret virkade jag picotavslutning med flerfärgat garn och det blir ganska kul, tycker jag.

fullsizeoutput_2b8

Jag blev lite orolig för att de första vantarna var för små och la därför upp några maskor till till nästa par. Vad jag inte tänkte på var att det kan dra ihop arbetet lite att jobba med lyfta maskor, vilket jag gjorde på det här paret. Man kan se skillnaden på tummarna, som ser lite för stora ut i förhållande till resten av vanten. Man lär sig hela tiden.

img_5177

De blev därför exakt lika stora. Vad jag har hört passar dessa färgglada vantar de unga damerna.

 

Kommentera

