Mysteriemössan 2016

Johanne Ländin som har podden Nördic knitting tillsammans med Helene Wallin bjöd mellan jul och trettonhelgen återigen på en mysteriestickning, en mössa. De står för långsam och krånglig stickning, så det är många maskor och tunna stickor och mönsterstickning på de flesta varven. Så roligt. Jag gillar att sticka mönster med tunna stickor. Mönstret heter Mysteriemössan 2016 finns att köpa på Ravelry.com.

Till detta mönster som innehåller 7 mönsterbårder kan man använda restgarner, olika till varje bård om man vill. Förra året använde jag massor med olika rester och fick en färglad mössa. I år tänkte jag bli mer diskret och valde därför bara två garner, en mörkgrå och ett nystan med rosa, röda och lila nyanser. Jag insåg från början att alla mönsterbårder kanske inte skulle framträda så tydligt, men ville testa ändå. Jag använde två sockgarner.


img_5213

Jag valde att sticka med två 2,5 mm rundstickor 40 cm långa. Provade på förra mysteriemössan, men gillade det inte och bytte stickor den gången.  Jag googlade först hur man gör. Denna gången framhärdade jag genom hela projektet. Det gick ganska bra, men är inte min favoritmetod. Jag föredrar magic loop.

Bården med rosor tycker jag blev riktigt bra, men många bårder framträdde lite sporadiskt beroende på skiftningarna i det rosaröda garnet. Det hade nog blivit ett tydligare  uttryck om jag valt det rosaröda som bottenfärg och det gråa som mönsterfärg, eller om jag skiftat bottenfärg varannan bård.  Fast jag tycker inte att det gör så mycket att mönstret inte syns så tydligt.

 


img_5233

Jag tänkte inte tillräckligt mycket och gjorde därför hoptagningarna i ena änden av mösterrapporten i stället för att ta en maska från varje sida av rapporten. Hoptagningen blev därför spiralformad i stället för att stråla samma rakt mot mitten. Misstänkte tidigt att jag inte gjorde rätt, men det föranledde ingen åtgärd. När jag väl insåg på den sjätte mönsterbården att mönstret inte stämde för mig var det för sent att repa upp, i all fall för mig. Jag ändrade lite på den och bård nr 7 i mitten hittade jag på själv, ingen av de fem mönster man kunde välja på skulle fungera. Jag är nöjd, mitten ser bra ut även om det inte var så det var tänkt.

img_5237

img_5236

fullsizeoutput_2b6

I varje mönsterdel fanns det 5 olika mönster att välja på. De mössor som gjorts ser därför väldigt olika ut. Det är roligt att se alla olika färger och mönster. På Instagram kan man se dem om man söker #mysteriemössan2016. På Ravelry kan man se de projekt som finns under Mysteriemössan 2016, många fina mössor, alla olika.

2 tankar på “Mysteriemössan 2016

Lämna en kommentar