Inchietavla

Jag har i olika omgångar gjort inchies, små textila skapelser som är 1×1 inch i storlek. Det är ett roligt sätt att utmana kreativiteten i ett litet format. Det går ganska snabbt och man kan flöda från ena idén till den andra. Jag brukar göra i ordning ett större stycke med vadd och baksida, som jag sedan skär itu i kvadrater som är 1×1 inch. Sen sätter jag igång att dekorera med stygn, pärlor och allt möjligt annat som jag sparat på.

IMG_1844

Detta är en samling jag gjort av en bit som jag skar bort från en större kvilt. Det är ett brunsvartgrått batiktyg med bomullsvadd och baksida, som jag först maskinkviltat innan jag skar den i småbitar.

IMG_1849

De blir ofta fina på sitt sätt, men vad kan man göra med den sen? Har man vänner som gör samma sak kan man ju byta med dem förstås, så får man andra, annorlunda inchiesar till sin samling.

Jag tycker att de är som små minikonstverk och skulle vilja ha dem som tavlor och det kan man ju göra på många olika sätt förstås.

Jag tänkte därför försöka att se om man kan sätta dem på en kviltad bakgrund och här är mitt första försök.

Inchietavla, 18x9,5 cm, av Gunnel Wright

Inchietavla, 18×9,5 cm, av Gunnel Wright

Närbild, inchietavla, 18x9,5 cm, av Gunnel Wright

Närbild, inchietavla, 18×9,5 cm, av Gunnel Wright.

Jag är lite osäker på formatet, det ser lite tomt ut längs ner, men jag vet inte riktigt vad jag kan addera, så det får vara så här tror jag.

En rulle till silketråden jag använde tog slut. Ett tag tyckte jag att det kanske var kul tt lägga till, men jag tror jag spara det till något annat.

Blir det bättre med pappret som silketråden var rullad på?

Blir det bättre med pappret som silketråden var rullad på?

Från ett annat håll.

Från ett annat håll.

Dessa beslut…….

Lämna en kommentar